Grafene gir det levende bildet av aktiviteten i organisasjonen
Grafene kan brukes til å få kjapt overblikk over alle aspekter ved registrering og behandling av alle saksobjekter i systemet - meldinger, tiltak, dokumentversjoner, høringer og revisjoner. I tillegg kan grafer også vises for oppgaver. Grafene vises på bakgrunn av et søk, grupperes i rapporter og defineres av regler.
I denne artikkelen skal vi se litt på de ulike graftypene og hvordan de kan grupperes i rapporter. De andre delene kommer vi tilbake til i senere artikler.
Grafer
I Versjon 4 får brukeren mulighet til å velge mellom flere grafkomponenter (stolpe, linje, pai eller tabellvisning) for visning av datasett. Hver grafkomponent har egne innstillinger for visning og presentasjon slik at det kan tilpasses det konkrete datasettet og brukernes preferanser.
Dette lagres i regler som tilsvarer funksjonen for dynamiske grafer fra versjon 3, slik at brukeren selv kan definere navn på komponenten og hvilke verdier som skal brukes på X-aksen og Y-aksen for grafene.
Dette er en funksjon som er med på å øke fleksibiliteten i analysene og rapporteringen av datasettene.
Rapporter
En helt ny mulighet i Versjon 4 er å sette opp rapporter for å gruppere grafkomponentene. Rapportene brukes til å lage en for brukerne logisk oppdeling av grafkomponentene og kan om ønskelig kobles til et lagret søk.
Hver sakstype har sin egen liste av rapporter slik at brukeren enkelt og raskt kan komme til resultatene hun er interessert i.
Neste uke skal vi se nærmere på Søk.