Registrering av meldinger utgjør kjernen av datafangsten i et avvikssystem
Registrering av meldinger er også den viktigste måten å legge informasjon inn i Qm+ på. Registreringen kan foregå enten via nettapplikasjonen eller mobilappen.
En melding registreres i et meldingsskjema. Meldingsskjemaer er bygget opp av kategorigrupper og felter. I versjon 4 kan kunden bestemme nesten alt som skal vises i meldingsskjemaet. Felter og kategorigrupper kan plasseres i ønsket kolonne og rekkefølge og navn og egenskaper kan endres.
Meldingsskjemaet tilhører en meldingsskjematype som bestemmer hvilken arbeidsflyt den registrerte meldingen skal følge. At vi gir kunden mulighet til å bestemme arbeidsflyten selv gjør at skjematypene kan tilpasses virksomhetens behov på en helt ny måte. Eksempelvis vil HMS-meldinger normalt ha en annen arbeidsflyt enn loggmeldinger for utført sjekkliste ved retur til leverandør.
Meldinger fra de ulike skjematypene holdes normalt separat i grafer og rapporter. Dette gjør at det er ekstremt gode muligheter for drill-down og rapportering av relevante data.
Les hele artikkelen og se eksempler på registrering av melding i Versjon 4:
https://www.qmplus.com/wiki/index.php/Registrere_melding
Vi har tidligere skrevet artikler om listeoversikter, søk, grafer og rapporter, saksbehandling og behandlingsbildet i saksbehandlingen, sakstyper og arbeidsflyt og om dashbordet. Disse artiklene finner du her:
https://www.qmplus.com/wiki/index.php/Listeoversikter
https://www.qmplus.com/wiki/index.php/S%C3%B8k
https://www.qmplus.com/wiki/index.php/Grafer_og_Rapporter
https://www.qmplus.com/wiki/index.php/Saksbehandling_-_Behandle_sakerhttps://www.qmplus.com/wiki/index.php/Saksbehandling_-_Behandlingsbildet
https://www.qmplus.com/wiki/index.php/Sakstyper_og_arbeidsflyt